Andre kategorier i motorsykkelløp

Sidecar-racing

Sidecar racingMotorsykkelløp med sidevogn regnes av mange som ekstremsport. På baneløp henger passasjeren som sitter i sidevognen utenfor selve vognen i et forsøk på å gi kjøretøyet optimale egenskaper i svingene. Moderne løpskjøretøy er spesialbygget for fart med lange motorsykler og lave sidevogner. Løp utføres både på bane og på vei.

Motocross

Motocross er kjent for de fleste som banekjøring på baner med grus, jord, sand eller gressunderlag. Forskjellen på konkurransene i denne sporten er at det legges opp til felles start. Det betyr at det kan være inntil 40 motorsykler på banen om gangen. Den som kommer først i mål vinner.

Supercross

Supercross er det samme som motocross, men kjøres på baner innendørs.

Supermoto

Supermoto er en blanding av motocross og baneracing. Sporten utføres som oftest på en tradisjonell motocross-sykkel med veidekk. Banene som kjøres i løpet av en konkurranse har en blanding av harde og myke overflater, for eksempel noe asfalt og noe gress.

Enduro og Cross country

Hovedfokuset i enduro-løp er utøverens utholdenhet. Løpene kjøres “offroad” og gjerne gjennom skog eller andre områder med hindringer. En konkurranse består ofte av flere etapper som har en fastsatt tid for fullføring. Det ligger en straff for både å ankomme tidlig og for å ankomme etter fastsatt tid. Målet er altså å fullføre på en tid som er så nær som mulig oppsatt tid. Et løp vil typisk ta 3 – 4 timer å fullføre.

Drag Racing

Drag-racing, også kalt sprint, er et rent kappløp mellom to motorsykler. Kappløpet foregår på en asfaltert bane som skal være en kvart britisk mil lang, noe som tilsvarer 381 meter. Motorsyklene som brukes til disse løpene er ofte spesialbygde for drag-racing. I noen kategorier er det montert en bøyle på sykkelen som strekker seg ut bak. Bakerst på bøylen er det montert et lite hjul. Hensikten med dette systemet er å hindre motorsykkelen i å flippe rundt under den første akselerasjonen ut fra start.