De ulike typene fartsløp på motorsykkel

Tradisjonell roadracing

Tradisjonell roadracing gjøres på offentlig eller privat vei. Veien stenges av lokale myndigheter før løpet og utøverne kjører løpet i sin helhet på den avsatte veistrekningen. Et av de mest kjente veiløpene i verden er Isle of Man TT race. Det finnes dessuten veistrekninger som er avsatt til årlige veiløp i flere andre europeiske land og det finnes også løp som går av stabelen i New Zealand og Macau.

Motorcycle Grand Prix

Motorcycle Grand PrixDette er motorsykkelens svar på Formel 1. Motorcycle Grand Prix deles inn i 3 kategorier:

¤ Moto3 som kjøres med motorsykler med 250 cc firetakters motor. Det er en øvre aldersgrense på 28 år for å delta i Moto3.

¤ Moto2 som kjøres med en 600cc firetakters motor.

¤ MotoGP som er den høyeste kategorien. I denne klassen skal det kjøres med prototype motorsykkel med maksimalt 1000cc firetakters motor.

Superbike Racing

Superbike racing kiøres med ombygde produksjonsmotorsykler. Det er satt begrensninger for hvor mye motorsykkelen kan bygges om og den må i grove trekk ligne på den vanlige produksjonssykkelen som finnes på veien. Normale firetaktere skal ha mellom 800 – 1200cc, mens deltakere som kjører på motorsykler med fire sylindere må ha mellom 750 – 1000cc.

Supersport Racing

Supersport racing kjøres også med modifiserte produksjonsmotorsykler. Her er grensen for normale firetaktsmotorer 600 – 750cc, mens de som velger en fire-sylindret motorsykkel kan ha 400 – 600cc.

Endurance Racing

Det ligger litt i ordet hva dette dreier som om. Endurance betyr utholdenhet. Disse løpene kan gå på en bane eller på en vei, der en fastsatt strekning eller distanse skal dekkes på kortest mulig tid. I motsetning kategoriene som nevnes ovenfor, har man lov til å bytte fører underveis i løpet, og disse løpene utføres ofte av team. Det viktigste i denne type løp er å ha en godt bygget og pålitelig motorsykkel.