Hva er Roadracing?

Roadracing er en samlebetegnelse for flere typer hastighetsløp med motorsykkel. Ordet roadracing gir nok de fleste en assosiasjon til veier, men sannheten er at de fleste av dagens hastighetsløp innen motorsykkelløp foregår på lukkede baner.

I Norge har vi tre slike baner:

¤ Rudskogen Motorsenter ved Rakkestad

¤ Vålerbanen ved Elverum

¤ Arctic Circle Raceway ved Mo I Rana

Road RacingEn løpshelg er gjerne lagt opp slik at deltakerne bruker banen til fritrening på fredag. På lørdag setter vanligvis arrangøren opp kvalifisering, der den som er raskest får beste spor når de stiller til start på konkurransedagen. På søndag gjennomføres selve løpet. Løpet vil normalt bestå av å kjøre omtrent 20 runder på banen. Disse 20 rundene vil vanligvis gjøres unna på omtrent 25 minutter. Med andre ord omtrent 1 minutt og 15 sekunder per runde. Dette systemet brukes også i andre typer motorsport, som for eksempel i Formel 1.

Historisk var roadracing utelukkende utført på veier, enten private eller offentlige. Hovedregelen for å kunne kalle det roadracing var at løpet skulle utføres på en hard overflate, enten asfalt eller betong. I forbindelse med løp ble veien midlertidig stengt og motorsyklene stilte til start på et fastsatt startpunkt på veien. Løpet gikk derfra enten i en runde for ende opp tilbake på startpunktet eller til et målområde som lå et annet sted.

Den største forskjellen på løp på lukket bane og vei er nok sikkerhetsaspektet. Hvis det skjer et uhell eller en utforkjøring på en lukket bane vil føreren av motorsykkelen skli bortover en plan overflate av gress eller grus til fartsenergien er brukt opp og føreren stopper. På en vei kan føreren treffe diverse hindre som finnes langs veien, som trær, steiner, lyktestolper og lignende. I verste fall kan føreren treffe noen i publikum. Dette gjør at uhellene i veiløp er langt mer alvorlige.